معرفی - مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی

معرفی
دکتر محمد شاکر اردکانی
مدیر امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، مرتبه علمی: استادیار، رشته تخصصی: مديريت بازرگاني
شماره تماس: ۳۳۹۰۳100-۰۳۵
پست الکترونیک: m.shaker@ardakan.ac.ir
مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، یکی از مدیریتهای زیرمجموعه حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی است.
شرح وظایف مدیریت امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی
- دبیری شوراهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه و تنظیم و تدوین مصوبات شوراهای مذکور
- تهیه، تنظیم و نگهداری برنامههای مصوب آموزشی دانشجویان دورههای مقاطع مختلف تحصیلی و تدوین مقررات مربوط به صورت کاتولوگهای معرفی دورههای مقاطع مختلف تحصیلی
- تهیه و ابلاغ تقویم دانشگاه و نظارت بر تنظیم برنامههای هفتگی و امتحانی دروس دورههای مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه
- نظارت بر حسن اجرای آییننامهها، بخشنامهها و مصوبات آموزشی در واحدهای ذیربط و نظارت بر اداره خدمات آموزشی در واحدهای تابعه
- رسیدگی به مشکلات دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی و برآورد نارسائیهای آییننامهها و مصوبات و پیشنهاد راهحل به معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه
- همکاری با مسئولین دانشگاه و وزارتخانه در امر برگزاری امتحانات ورودی دانشگاهها و...
- استفاده از آمار و اطلاعات جهت برنامهریزی، نظارت و ارزیابی دانشجویان جدیدالورود و دانشآموخته مقاطع مختلف تحصیلی
- نظر خواهی از دانشکدهها در خصوص تغییرات برنامههای آموزشی
- انجام امور ثبت نام و امتحانات دانشجویان در کلیه مقاطع مختلف تحصیلی براساس سیاستهای متخذه
- دریافت لیست پذیرفته شدگان از سازمان سنجش آموزش کشور
- اعمال دستورالعملهای صادره در خصوص ثبت نام پذیرفتهشدگان در هر ترم
- همکاری با دانشکدهها در تهیه برنامههای هفتگی و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کد دروس
- انجام امور مربوط به امور پذیرفتهشدگان.
- پاسخگویی به سئوالات دانشجویان در زمینه امور آموزشی
- انجام امور مربوط به صدور گواهی، معرفی نامه وسایر مکاتبات
- ابلاغ برنامههای امتحانی برطبق تصمیمات متخذه به گروههای آموزشی ونظارت بر امر امتحانات پایانترم
- دریافت لیست نمرات و حضور و غیاب و ارسال آن به واحد رایانه و تهیه کارنامه تحصیلی دانشجویان
- انجام امور مربوط به تطبیق واحدها و راهنمایی دانشجویان در زمینه انتخاب دروس
- کنترل وضعیت آموزشی کلیه دانشآموختگان در جهت رعایت تقسیمبندی دروس تعیین شده، کنترل نمرات مکتسبه و اعمال آییننامههای مربوطه
- صدور گواهیهای موقت دانش آموختگان
- تهیه آمار دانش آموختگان در پایان هر ترم و ارائه آن به مسئولین ذیربط
- ارسال تأییدیه فارغالتحصیلی به دانشگاهها و مراکز دولتی
- حفظ و نگهداری سوابق تحصیلی دانشآموختگان
- نظارت بر اجرای آییننامهها در خصوص انتقال و میهمانی دانشجویان تحصیلات تکمیلی
- تهیه آمار و اطلاعات مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و تنظیم قراداد دانشجویان بورسیه
- ارائه گزارشات لازم از وضعیت دانشجویان بورسیه به موسسه بورس دهنده
- انجام امور مربوط به آزمون تحصیلات تکمیلی با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور
- برنامهریزی و بهرهبرداری مطلوب از امکانات و تسهیلات و تجهیزات و نیروی انسانی در جهت ارتقاء سطح علمی دانشگاه
- هماهنگ ساختن فعالیتهای آموزشی دانشگاه در رشتهها و گرایشهای مختلف با همکاری روسای دانشکدهها
- نظارت بر نحوه ارائه دروس و اظهار نظر در خصوص پیشنهادات دانشکدهها نسبت به متون دروس و محتوای دروس بر اساس برنامهها و سرفصلهای مصوب
- بررسی و ارزیابی متون درسی اساتید به منظور اطمینان از انطباق آنها با برنامهها و سرفصلهای مصوب
- تهیه و تنظیم برنامههای آموزشی و واحدهای درسی مورد نیاز برای تدریس در هر رشته تحصیلی در محدوده مقررات
- اظهار نظر درباره ساعات تدریس و تحقیق و کار علمی اعضای هیأت علمی
- پیشبینی نیاز استخدام هیأت علمی و نیز اظهار نظر در مورد صلاحیت علمی نامزدهای استخدامی
- بررسی و ارائه پیشنهاد در مورد اصلاح سرفصلها، اصلی یا اختیاری بودن عناوین دروس و تعیین محتوای دروس با توجه به آخرین پیشرفتهای علمی جهت ارائه به مراجع ذیصلاح جهت تصویب
- بررسی درخواست دانشکدهها برای ایجاد رشته یا گروه جدید
- مکاتبه با مراجع ذیصلاح، جهت اخذ مجوز ایجاد گروه جدید یا ایجاد و اجرای رشته جدید
- همکاری با واحدهای ذیربط جهت برگزاری کارگاههای آموزشی برای پرسنل شاغل در بخشهای آموزشی دانشکدهها
- انجام امور مربوط به بازنگری دروس
- استعلام از سازمان سنجش آموزش کشور در مورد ظرفیت پذیرش دانشجو از آزمون سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی
- ارسال فرمهای اعلام ظرفیت به دانشکدهها و بررسی ظرفیتهای اعلام شده از سوی دانشکدهها و تطابق با آییننامههای موجود
- پیگیری امور مربوط به ظرفیت نهایی پذیرش دانشجو در هر سال تحصیلی
- همکاری در تدوین آییننامههای اجرایی مربوط به حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه
- تهیه، تدوین و ارسال گزارشات مربوط به حوزه معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه به مراجع ذیربط
- بررسی و انجام مطالعات و پژوهشهای مورد نظر شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارائه نظرات کارشناسی و مشورتی به شورای مزبور
- تهیه و تدوین طرحها، برنامهها و آییننامهها برای تحقق اهداف و وظایف شورای هدایت استعداهای درخشان
- تهیه برنامه کار و تنظیم دستور جلسات و صورتجلسات شورای هدایت استعدادهای درخشان
- برقراری سیستم نظارت و کنترل بر اجرای مصوبات شورای هدایت استعدادهای درخشان و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای آنها و ارائه گزارشهای مربوط
- بررسی و مطالعه درباره روشهای شناسایی استعدادهای درخشان
- بررسی و تدوین برنامههای آموزشی و پژوهشی برای شکوفاسازی استعدادهای درخشان
- بررسی عوامل خروج استعدادهای درخشان از کشور و ارائه راه کارهای جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور
- ارائه خدمات مشاوره و اطلاعرسانی به دانشجویان استعدادهای درخشان
- انتشار آثار علمی در زمینه استعدادهای درخشان
- تهیه بانکهای اطلاعاتی در زمینه استعدادهای درخشان
- حمایت مادی و معنوی از استعدادهای درخشان
- توزیع اعتبارات مربوط به استعدادهای درخشان به دانشکدهها، مؤسسات پژوهشی و انجمنهای علمی مجری برنامههای شکوفاسازی استعدادهای درخشان
- ارائه گزارش عملکرد سالانه به شورای هدایت استعدادهای درخشان
- انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق