آزمایشگاه مکانیک خاک ​​​​​​​

دستگاه های موجود در این آزمایشگاه :

دستگاه تحکیم خاک

این دستگاه مانند دستگاه تحکیم ساده جهت تعیین مشخصات تحکیمی خاک به‌کار می‌رود. با این تفاوت که پروسه‌ی آزمایش کاملاً به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.
​​​​​​
مشخصات فنی
• بارگذاری طبق استاندارد ASTM D۲۴۳۵ به صورت اتوماتیک در زمان‌های اعلام شده در استاندارد
• دارای برنامه Overload نرم‌افزاری جهت قطع سیستم
• میکروسوئیچ محدودکننده کورس حرکت
• سنسور جابه‌جایی LVDT با کورس mm ۷/۱۲ و دقت mm ۰۰۲/۰
• عدم دخالت اپراتور در بارگذاری و تعیین زمان نمونه برداری
• تعیین برنامه تغییر بازوها و نیرو و زمان تعیین شده
 

مجموعه وسایل تراکم خاک

این مجموعه تجهیزات، جهت تعیین چگالی خاک‌های فشرده ریزدانه به‌کار می‌رود.

دستگاه تنش تک‌محوری

از این دستگاه برای اندازه‌گیری میزان مقاومت خاک برابر برش و یا فشار استفاده می‌کنند. این دستگاه قابلیت تست نمونه‌های دست‌خورده و دست‌نخورده با قطرهای استاندارد ۷۵ و ۵۰ و ۳۸ میلی‌متر و سایزهای دلخواه را دارد.

کاساگراند

دستگاه کاساگراند، برای ارزیابی رابطه بین درصد رطوبت نمونه خاک و تعداد ضربان الزم برای بسته شدن شیار خاک به‌کار می‌رود و نیز برای تعیین این که چه زمانی نمونه خاک از حالت پالستیک به روانی تغییر حالت می‌دهد. در واقع دستگاه کاساگراند برای تعیین حد روانی خاک استفاده می‌شود. 

پیکنومتر

از پیکنومتر جهت تعیین وزن مخصوص سنگدانه‌ها استفاده می‌شود که از جنس شیشه به ظرفیت ml ۱۰۰۰ و قطر دهانه ورودی mm ۱۰ می‌باشد. درپوش مخروطی شکل پیکنومتر از جنس آلومینیوم بوده که توسط اورینگ کاملاً آب‌بندی شده است.

ست تعیین دانه‌بندی خاک

دستگاه شیکر برقی الک قابلیت نصب ۱۱ الک به قطر ۸ اینچ و ۸ الک به قطر ۱۲ اینچ را توسط گیره محکم نمودن الک‌ها دارد. با حرکت غربالی متناوبی دوطرفه چپ و راست، سرعت الک کردن را افزایش داده و باعث جلوگیری از انباشته شدن سنگدانه‌ها در هر سمت الک می‌شود.

ست حد انقباض خاک

هدف از انجام این آزمایش تعیین درصد رطوبتی است که اگر رطوبت خاک از آن مقدار کمتر باشد، تغییر حجمی به علت تغییر درصد رطوبت در خاک اتفاق نمی‌افتد.

ست اندازه‌گیری نفوذپذیری خاک

این دستگاه جهت سنجش نفوذپذیری خاک‌های درشت دانه مناسب است. قالب‌های نفوذپذیری به قطر ۴ اینچ، از جنس پلکسی‌گلاس ساخته شده‌اند.
 
 

برش مستقیم خاک

آزمایش برش مستقیم یکی از آزمایشات مهم در مهندسی ژئوتکنیک (مکانیک خاک و پی) به‌منظور تعیین پارامترهای مقاومتی خاک در شرایط تحکیم یافته زهکشی شده (CD) می‌باشد. در این آزمایش، ابتدا خاک تحت تنش قائم معینی تحکیم یافته و سپس ضمن ثابت نگاه داشتن تنش قائم، تنش برشی با سرعت تنظیم شده به نمونه خاک وارد می‌شود تا نمونه گسیخته شود. حداکثر تنش برشی برای یک تنش قائم خاص، مختصات یک نقطه را به‌دست می‌دهد. آزمایش معمولاً با سه تنش قائم مختلف انجام و بدین ترتیب در دستگاه مختصات "تنش برشی - تنش قائم" سه نقطه به‌دست می‌آید که با ترسیم بهترین خط عبوری از این نقاط، پارامترهای مقاومتی خاک (C,Φ) تعیین می‌گردند.

 مجموع کامل آزمایش هیدرومتری خاک

این دستگاه به منظور استفاده در آزمایش هیدرومتری خاک با عمر مفید بالا و سرعت ۱۰۰۰۰ و ۵۰۰۰ دور بر دقیقه عرضه می‌شود. مزور شیشه‌ای و کاملا شفاف بدون لبه در حجم cc ۱۰۰۰ و کالیبره شدن با قطر داخلی mm ۶۳، جهت آزمایش هیدرومتری مطابق استاندارد ارائه می‌گردد.

دستگاه سه‌محوری تمام اتوماتیک

این دستگاه جهت انجام آزمایش فشار سه‌محوری به سه روش تحکیم نیافته زهکشی نشده، تحکیم یافته زهکشی نشده و تحکیم یافته زهکشی شده و با قابلیت اعمال پس‌فشار و فشار محصورکننده و اندازه‌گیری فشار آب منفذی و تغییرات حجم طراحی شده است.