تاریخ:1399/08/03
تعداد بازدید:334
مصاحبه اختصاصی خبرنامه اندیشه با معاونت اداری و مالی دانشگاه
دکتر سیدحسن موسوی معاون اداری و مالی دانشگاه در گفتگوی اختصاصی با خبرنامه اندیشه بر تداوم رشد و توسعه دانشگاه در شرایط کرونایی و تنگناهای اقتصادی تاکید کرد.
با وجود تداوم اپیدمی کرونا و اکنون که در دومین ترم تحصیلی با این شرایط هستیم همه دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه اردکان در حال کسب تجربیات جدیدی در این شرایط هستند. علی رغم همه تنگناهای موجود و حکم فرمایی شرایط خاص اقتصادی بر میهنمان اما همچنان می توان نبض تلاش و کوشش و چرخش چرخ‌های سازندگی و آبادانی را در دانشگاه اردکان مشاهده نمود. بخش قابل توجهی از مدیریت این پویایی و نشاط را می‌توان در معاونت اداری و مالی دانشگاه سراغ گرفت. دکتر سید حسن موسوی علی‌رغم مشغله‌هایی که همواره در وجودشان می‌بینیم، مثل همیشه با خوشرویی پیشنهادمان را جهت مصاحبه پذیرفت. آنچه که در پی می‌آید ماحصل گفتگوی ما با وی می‌باشد:
 
1- آقای دکتر موسوی؛ دانشگاه اردکان به لحاظ فعالیت‌های فوق برنامه و به تبع آن شور و نشاط دانشجویی همواره یکی از دانشگاه‌های سرآمد در بین دانشگاه‌های منطقه 6 بوده است. بفرمائید از اینکه هم اکنون از مشاهده این فعالیت‌های دست کم به صورت حضوری در شرایط کرونا محروم شده ‌یم چه احساسی دارید؟
با سلام. در جواب این سؤال بایستی از دو جنبه نگاه کنیم. یکی از جنبه مسئولیتی که در دانشگاه به عهده اینجانب گذاشته شده و دیگری به واسطه کار تدریس. از منظر اول تلاش بنده و همکاران عزیزم در حوزه مدیریت امور اداری بر این است که در راستای مواردی که از طرف ستاد مقابله با کرونا که در سطوح ملی، استانی و شهرستان و شورایی که به این منظور در دانشگاه تشکیل شده و ابلاغ می‌شود اقدامات لازم انجام شود و امیدوارم همه دانشجویان و کارکنان دانشگاه و خانواده‌هایشان از این بیماری در امان باشند. وقتی به عنوان یک معلم به این روزها نگاه می‌کنم از اینکه نمی‌توانم با دانشجو رو در رو شوم احساس غریبی دارم. با وجود اینکه آموزش دادن اساتید و آموزش گرفتن دانشجویان بصورت حضوری کاملتر و دلچسبتر انجام می‌شود ولی در شرایط حاضر چاره‌ای جز استفاده از سامانه آموزش مجازی نیست. به صورت خاص باید بگویم ارزشیابی در سامانه مجازی هرگز مانند ارزشیابی در شرایط حضوری نیست. در هر صورت امیدواریم با رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی هرچه سریعتر شاهد ریشه کنی ویروس کرونا در جامعه و شاهد بازگشت شور و نشاط به دانشگاه باشیم.
 
2- چه تمهیداتی جهت رفاه بیشتر حال کارکنان در سال جاری اندیشیده شده است؟
قبل از هرچیز سعی شده علی رغم اینکه به شرایط کرونا خورده ایم خللی در نشست‌ها و تصمیمات ستاد رفاهی دانشگاه ایجاد نشود. در سال جاری جهت استفاده کارکنان از تسهیلات وام با بانک طرف حساب دانشگاه هماهنگی لازم صورت گرفته است. اقدام دیگری که به زودی عملیاتی خواهد شد این هست که در تاریخ تولد هریک از اعضا ضمن ارسال پیامک تبریک، به ازای تعداد اعضای خانواده (همسر و فرزندان)، مبلغی به عنوان کمک هزینه یک وعده پذیرایی در رستوران‌های طرف قرارداد به آنها تعلق بگیرد. انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی با تعهدات و خدمت رسانی مناسبتر، افزایش کمک‌های نقدی و غیر نقدی، انعقاد قرارداد با شرکت واسط جهت تسهیل در تخصیص کمکهای غیر نقدی به کارکنان و برقراری حق مهدکودک ویژه اعضای هیأت علمی مشمول هم از جمله دیگر مواردی هست که یا اجرایی شده یا در آستانه اجرایی شدن هست.
 
3- در سال‌های گذشته همیشه شاهد برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارکنان بوده‌ایم. این دوره در سال جاری به چه نحوی برگزار خواهد شد؟
بدون شک یکی از راه‌های توانمند شدن کارکنان دانشگاه برگزاری آموزش‌های مناسب در قالب دوره‌های ضمن خدمت است. بدین منظور در دانشگاه اردکان طی چند سال گذشته علاوه بر دوره‌های عمومی مشترک که از طرف وزارت عتف یا سازمان و دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد و برگزار گردیده است در داخل دانشگاه نیز با توجه به نیازسنجی انجام گرفته در سال 1397 با توجه به اولویت صورت گرفته به فراخور دوره‌های عمومی و تخصصی برگزار شده است. از 45 ساعت برگزاری دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در سال 1397 به 70 ساعت در سال 1398 رسیده‌ایم. اما همانطور که شرایط مشخص است ادامه دوره‌ها در سال جاری به صورت حضوری ممکن نبوده و در بستر آموزش‌های مجازی صورت می‌گیرد که در حال حاضر اولین دوره آموزش مجازی با عنوان اصول تخصصی مکاتبات اداری در حال برگزاری است.
 
4- با عنایت به اینکه در حال حاضر برخی از کارکنان به صورت همزمان دو یا چند مسئولیت را عهده‌دار هستند و باعث فشار کاری آنها شده آیا گشایشی در حوزه نیروی انسانی خواهیم داشت؟
همه دانشگاه‌ها کم و بیش درگیر این مشکل هستند. در جلسه گذشته هیأت امنا که در سال جاری برگزار گردید مجوز به کارگیری تعدادی نیرو جهت حوزه‌های خاص و تخصصی صادر شده است، منتها اجرایی شدن موضوع مستلزم تخصیص ردیف استخدامی و تأمین اعتبار از نهاد‌های ذیربط می‌باشد. برای حل این مشکل در کوتاه مدت تمهیداتی اندیشیده شده تا کارکنان سایر دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که از نظر سابقه عملکرد و نیاز دانشگاه مناسب هستند به دانشگاه منتقل شوند که اخیراً انتقال دو نفر از دانشگاه یزد قطعی شده است.
در راستای جبران زحمات کارکنانی که مسئولیتی متقبل شده‌اند و یا چند وظیفه را همزمان عهده‌دار شده‌اند اقداماتی انجام شده و در حال انجام است که صدور ابلاغ پستهای مدیریتی به پیشنهاد مدیران حوزه‌ها و تخصیص پاداش‌های موردی برای کارکنان حسب درخواست مدیران مرتبط از آن جمله است. بررسی سختی کار مشاغل نیز در دستور کار کارگروه مربوطه است تا در در قالب مقررات در حد امکان زحمات کارکنانی که چند وظیفه را عهده‌دار شده‌اند دیده شود.
 
5- در برخی از امکانات دانشگاه کمبود‌هایی وجود دارد از جمله فضای ناکافی پارکینگ موجود جهت وسایل نقلیه و یا فضای سبز. چه تدابیری در این خصوص دارید؟ 
طرح سایت پلان دانشگاه با همکاری شرکت مشاور تدوین و آماده اجرا گردیده است. در این طرح همه این موارد مورد نیاز و از جمله پارکینگ‌ها و فضاهای سبز پیش بینی شده است. با اجرای این طرح پارکینگ موجود دانشگاه ساماندهی شده و جمعا سه باب پارکینگ در نقاط مختلف دانشگاه در اختیار دانشگاهیان قرار خواهد گرفت.
در خصوص فضای سبز نیز از سال گذشته کمیته فضای سبز در دانشگاه تشکیل گردیده تا بتوانیم از نظرات تخصصی اعضای هیات علمی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی در این خصوص استفاده کنیم. در همین ارتباط، یکی از نیروهایی که انتقالی‌اش از دانشگاه یزد به دانشگاه اردکان قطعی شده دارای تخصص و سابقه مدیریتی در فضای سبز می‌باشد که قطعا شاهد تأثیرات حضور ایشان در آینده خواهیم بود.
 
6- برای افزایش درآمد اختصاصی دانشگاه چه اقداماتی در دستور کار می‌باشد؟
با توجه به عدم برخورداری از تملک و فضاهای قابل اجاره دادن در دانشگاه اردکان در این خصوص بیشتر به موارد ذیل متکی هستیم: گسترش ارتباط با صنعت و عقد قراردادهای پژوهشی، عقد قرارداد جهت استفاده از واحدهای کارگاهی و آزمایشگاهی دانشگاه، ارائه خدمات کلینیک روانشناسی جهت مشاوره، ارائه خدمات دامپزشکی به ویژه در آینده با راه اندازی بیمارستان تخصصی دامپزشکی، ارائه خدمات نرم افزاری خصوصا استفاده از سامانه مجازی برای سازمان‌ها ، ادارات دولتی و خصوصی و سایر مراکز آموزشی
 
7- به طور کلی هم اکنون دانشگاه چند پروژه عمرانی را در دست اقدام دارد و پروژه‌های نیمه تمام دانشگاه چه زمانی به بهره برداری می‌رسد؟
پروژه‌های در دست اقدام دانشگاه به ترتیب اولویت به شرح زیر می‌باشد:
الف: تکمیل ساختمان دانشکده فنی و مهندسی ب: پروژه کارگاه‌های فنی و مهندسی ج: مجموعه ورزشی دانشگاه که قسمت چمن مصنوعی آن تکمیل شده است د: کلینیک مرکز مشاوره ه: سردر اصلی دانشگاه و: بیمارستان دامپزشکی 
البته عملیات محوطه سازی مقابل دانشکده پیرادامپزشکی نیز در مراحل نهایی است و در شرف بهره‌برداری می‌باشد. طبیعی است که تکمیل این حجم از طرح عمرانی بستگی به ادامه همکاری خیرین ارجمند و میزان تخصیص اعتبارات دولتی در درجه بعد دارد. از همینجا لازم هست از همکاری خوب خیرین دانشگاه نیز تشکر کنم و امیدوارم همچون گذشته یاریگر دانشگاه در اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها باشند.
 
8- اگر در پایان صحبت خاصی دارید بفرمائید.
در پایان به صورت خلاصه بگویم که دانشگاه اردکان به همت افرادی که مستقیم و یا غیر مستقیم در راه‌اندازی و رشدش تأثیرگذار بوده‌اند به مرحله‌ای رسیده است که به فراخور مقتضیات زمانی و سیاستهای وقت وزارت عتف از جهاتی رشد سریع، قابل توجه و تحسین برانگیز داشته و از جهاتی به همان نسبت رشد نداشته است که امیدوارم در آینده نزدیک همگی شاهد رشد همه‌جانبه که از ملزومات یک دانشگاه جامع است باشیم و البته راه زیادی داریم تا به اهدافی که به ویژه در چشم انداز دانشگاه ترسیم شده "جامعیت، مهارت افزایی و کارآفرینی" برسیم. در پایان هم بابت قصور و نارسائی‌هایی که در خدمت بنده بوده از همه همکاران عذرخواهی می‌کنم و از روابط عمومی دانشگاه هم که این فرصت را در اختیار بنده قرار داده سپاسگزارم.
ما هم از اینکه وقتتان را دراختیارمان قرار دادید تشکر و برایتان آرزوی موفقیت می‌کنیم.

نمایش فیلم
تصاویر مرتبط

  • مصاحبه_0

درباره دانشگاه
ساختار دانشگاه
دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها
سامانه‌ها
راه‌های ارتباطی با دانشگاه اردکان آدرس: اردکان - بلوار آیت‌الله خاتمی(ره) - دانشگاه اردکان
کدپستی: 95491-89518 فکس: 32248384-035 رایانامه: info@ardakan.ac.ir
© کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال برای دانشگاه اردکان محفوظ می‌باشد.
Powered by DorsaPortal