تاکید وزیر علوم بر لزوم نهادینه‌سازی نظام شایسته‌گزینی در نهادهای علمی

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، یازدهمین جلسه شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت عتف با موضوع «بررسی الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی کشور» با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و اعضای شورا تشکیل شد.

دکتر غلامی، در این جلسه ضمن تشکر از تدوین الگوی ارائه شده اظهار داشت: برخی از شاخص‌ها مانند تجربه، حسن شهرت و تخصص در زمان انتخاب رؤسای نهادهای علمی مورد توجه قرار می‌گیرد ولی این الگو می‌تواند سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی را به صورت علمی اجرایی کند.

وی علاوه بر سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی در هنگام انتصاب، بر پیاده‌سازی فرایند شایسته‌گزینی در مدیریت‌های سطوح پایین‌تر نهادهای علمی تأکید کرد و گفت: رؤسای نهادهای علمی پیش از تصدی ریاست نهاد، لازم است چندین مرحله از مدیریت‌های درون نهاد را طی کرده باشند.

همچنین در ابتدای این جلسه، دکتر سعدان زکایی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی با اشاره به اهمیت تدوین الگوی سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی اعم از دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فنّاوری، هدف اصلی از سنجش شایستگی را تحقق نخبه‌گماری و شایسته‌سالاری در نظام مدیریت کشور و تدوین برنامه توسعه و رشد فردی مدیران معرفی کرد.

در پایان نشست، اصول سنجش شایستگی‌های مدیران نهادهای علمی به تصویب «شورای نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت علوم، تحقیقات و فنّاوری» رسید که به شرح زیر می‌باشد:

1. در سنجش شایستگی مدیران نهادهای علمی پنج مؤلفه «شخصیت فردی و ویژگی‌های حرفه‌ای»، «توانایی‌های مدیریتی»، «شایستگی رهبری»، «مهارت‌های ارتباطی» و «دانش مدیریتی» مورد سنجش قرار می‌گیرند.

2. شاخص‌های سنجش هریک از مؤلفه های شایستگی، براساس نتایج حاصل از مطالعات بین‌المللی، تجربیات ملّی و بومی‌سازی آنها برای انواع نهادهای علمی (آموزشی، پژوهشی و فنّاوری) تعریف و با توجه به تفاوت مأموریت نهادهای مختلف علمی و نقش مدیر در هر نهاد، وزن هر یک از شاخص‌ها تعیین می‌شود.

3. با توجه به هدف شایسته‌سالاری و نخبه‌گماری در نظام مدیریت علمی، حاصل سنجش شایستگی‌ها با رعایت «شرایط اولیه تصدّی سِمَت‌های مدیریتی»، مصوّب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ 10/‏12/‏89 در انتخاب از میان نامزدهای مناسب در نهادهای علمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

4. برای سنجش شایستگی از روش‌های علمی و عملیاتی شامل: پرسشنامه، مصاحبه، مشاهده، بررسی اسناد و سایر روش‌های مناسب استفاده می‌شود و حاصل این سنجش، علاوه برکمک در نخبه‌گزینی، راهنمایی لازم را برای تدوین دوره‌های آموزش فردی و حرفه‌ای مستعدان مدیریت فراهم می‌آورد.

5. سنجش شایستگی در سطوح مختلف مدیریتی درنهادهای علمی امکان‌پذیر است و نهادها می‌توانند براساس الگوی مصوّب در مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت و انطباق آن برای حوزه‌های مدیریتی خود، ازآن برای انتخاب اصلح مدیران در سایر سطوح مدیریتی استفاده کنند.

 

تاریخ: 25 May 2020
تعداد بازدید: 582