سوالات پرتکرار


محرومیت از تحصیل و اخراج

 
مطابق آیین‌نامه‌ی آموزشی، در شرایط زیر دانشجو از ادامه تحصیل محروم شده و اخراج می‌شود: ۱) در دوره‌ی کارشناسی پیوسته در صورت مشروط شدن در سه نیمسال و در دوره کاردانی و کارشناسی ناپیوسته در صورت مشروط شدن در دو نیمسال متوالی یا غیر متوالی ۲) درصورتی‌که دانشجو نتواند در مدت مجاز تحصیل و یا در مدتی که از شورای آموزشی دانشگاه سنوات اضافی اخذ می‌نماید، تمامی دروس دوره را با موفقیت بگذراند.
توجه ۱: دانشجویی که به‌ هر دلیل اخراج می‌شود، می‌تواند از کمیسیون بررسی موارد خاص دانشگاه (حوزه‌ی معاونت دانشجویی) تقاضای ادامه تحصیل مجدد نماید که با توجه به معدل کل و تعداد واحدهای باقیمانده‌ی دانشجو این کمیسیون نسبت به صدور و یا عدم صدور مجوز ادامه تحصیل تصمیم‌گیری می‌نماید. درصورتی‌که دانشجو نتواند در حداکثر مدت مجاز تحصیل، تمامی واحدهای درسی خود را گذرانده و فارغ‌التحصیل شود، در صورت اخراج شدن دانشجوی دوره‌ی کارشناسی، اگر معدل کل وی حداقل ۱۲ باشد به او مدرک کادرانی (فوق‌دیپلم) داده می‌شود، البته اگر تعداد واحدهای گذرانده شده او در حد تعداد واحدهای لازم برای فراغت از تحصیل در مقطع کاردانی باشد (۶۸ واحد که حداکثر ۱۰ واحد آن از دروس عمومی باشد). اگر معدل کل دانشجوی اخراج شده، از ۱۲ کم‌تر باشد، واحدهای دروسی که دانشجو با نمره ۱۲ و بالاتر گذرانده است جمع زده شده و اگر برای فراغت از تحصیل در مقطع کاردانی (فوق‌دیپلم) کافی باشد، دانشجو با اخذ مدرک کاردانی در رشته‌ی خود فارغ‌التحصیل می‌شود و در غیر این صورت تنها یک گواهی مبنی بر تعداد واحدهای گذرانده شده و نمرات و معدل کل دانشجو به او داده می‌شود. در دانشگاه‌ اردکان فقط تعدادی از دروس مازاد بر واحدهای دوره‌ی کاردانی با نمره‌ی کم‌تر از ۱۲ تا رسیدن معدل دانشجو به ۱۲ حذف و بقیه دروس اعم از قبول یا مردود در کارنامه‌ی دانشجو باقی می‌ماند. برای دانشجویان ورودی ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، گذراندن ۶۸ واحد درسی (اخذ نمره ۱۰ و بالاتر و بدون توجه به نوع درس) و داشتن میانگین کل بالاتر از ۱۲، ملاک صدور مدرک کاردانی خواهد بود.
توجه ۲: صدور مدرک کاردانی حسب تقاضای دانشجو و صرف‌نظر از وجود دوره کاردانی مصوب در آن رشته یا مجری بودن دانشگاه انجام می‌گیرد. حتماً دانشجو در زمان اخراج و یا انصراف از تحصیل باید تمایل خود را برای اخذ مدرک در مقطع پایین‌تر مکتوب نموده که پس از قطعی شدن اخراج و یا انصراف وی دروس دانشجو به شرح فوق بررسی شده و در صورت امکان، به وی مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم) داده می‌شود.
 

اعتراض به نمره درس

 
مدرس هر درس موظف است، نمره‌ی ارزیابی نهایی درس دانشجویان را با در نظر گرفتن زمان لازم برای رسیدگی به اعتراض دانشجویان (۷۲ ساعت) ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ برگزاری امتحان پایان نیمسال آن درس در سامانه آموزشی گلستان ثبت نماید. دانشجویان درس با مراجعه به سیستم گلستان نمره‌ی خود را مشاهده نموده و اعتراض خود را در صورت نیاز در محل مخصوص در سیستم گلستان وارد نموده و استاد درس موظف است نهایتاً تا روز دهم پس از برگزاری جلسه‌ی امتحان درس (حداقل سه روز کامل برای مهلت اعتراضات دانشجویی) به تمامی اعتراضات دانشجویان رسیدگی نموده و اشتباهات احتمالی را رفع نموده و نمرات را قفل یا تأیید قطعی نماید که پس از قفل نمرات توسط استاد درس، امکان تغییر نمره وجود نخواهد داشت. درصورتی‌که تا پایان زمان مشخص شده توسط آموزش دانشگاه نمره توسط استاد درس ثبت نشود، نمره‌ی صفر برای دانشجویان در لیست نمره منظور می‌شود و ثبت نمره با رأی کمیسیون نظارتی و صدور اخطار آموزشی برای استاد امکان‌پذیر است.
 

انتخاب واحد و اهمیت آن

تمامی دانشجویان موظف می‌باشند تا در آغاز هر نیمسال با انتخاب واحد مطابق مقررات آموزشی دانشگاه، ثبت‌نام خود را در آن نیمسال قطعی نمایند. عدم انتخاب واحد در یک نیمسال به معنی انصراف از تحصیل دانشجو است. دانشجو در اولین فرصتی که متوجه عدم انتخاب واحد خود شد باید به اداره‌ی آموزش دانشکده خود مراجعه نماید تا در صورت امکان (حداکثر تا هفته‌ سوم شروع نیمسال) و در مقابل اخذ جریمه تأخیر، اجازه‌ انتخاب واحد به وی داده شده و یا برای وی مرخصی تحصیلی در نیمسال مربوطه صادر شود. بدیهی است که نیمسال مرخصی جزو سنوات مجاز تحصیل دانشجو محاسبه می‌شود.
 

انتقال به دانشگاه دیگر

 
انتقال به معنی تغییر محل تحصیل دانشجو است که به‌صورت دائم به انجام رسیده و دانشجو مدرک فارغ‌التحصیلی خود در رشته تحصیلی را از دانشگاهی که به آن انتقال یافته است دریافت خواهد کرد. دانشجوی دوره کارشناسی می‌تواند درخواست انتقال به دانشگاهی دیگر (دانشگاه مقصد) را در اولین اردیبهشت پس از چهار نیمسال میهمانی در دانشگاه مقصد ارائه نماید. ضمناً دانشجو باید در مدت چهار نیمسال مهمانی در دانشگاه مقصد، معدل نیمسال‌هایش بالاتر از معدل دانشجویان دانشگاه مقصد بوده تا با درخواست انتقال وی موافقت شود. سامانه نقل و انتقالات وزارت علوم در آدرس https://portal.saorg.ir قابل دسترسی می‌باشد. سابقه تحصیلی دانشجوی انتقال یافته (نمرات از صفر تا بیست و سوابق مشروطی) عیناً در کارنامه دانشجو در دانشگاه مقصد ثبت خواهد شد البته به شرطی که دروس گذرانده شده در دانشگاه مبدأ مشابه دروس رشته تحصیلی در دانشگاه مقصد باشد (حداقل ۷۰ درصد اشتراک محتوایی با سرفصل).
 

انصراف از تحصیل

 
دانشجو می‌تواند تقاضای انصراف از تحصیل خود را در هر زمان به صورت کتبی و در قالب فرم‌های مشخص به اداره‌ی آموزش دانشکده محل تحصیل خود تحویل دهد و رسید دریافت نماید. دانشجو تنها دو ماه از تاریخ ارائه درخواست انصراف فرصت دارد تا فقط برای یک بار با ارائه‌ی درخواست کتبی، تقاضای انصراف خود را پس گرفته و آن ‌را باطل نماید. در صورت عدم ابطال انصراف از تحصیل دانشجو تا پایان مهلت دوماهه، حکم انصراف از تحصیل دانشجو صادر می‌شود و امکان پس گرفتن آن نیز وجود نخواهد داشت. در مواردی که دانشجو برای قطعی شدن انصراف خود بلافاصله پس از ارائه درخواست کتبی اصرار دارد، لازم است تا شخص دانشجو با حضور در دفترخانه اسناد رسمی، حق پس گرفتن انصراف در مدت دو ماهه را از خود سلب نموده که در این صورت حکم انصراف دانشجو صادر شده و بازگشت به تحصیل دانشجو در هیچ حالتی امکان‌پذیر نخواهد بود. 
توجه: بازگشت به تحصیل دانشجوی منصرف از تحصیل منوط به نداشتن مشکل نظام وظیفه و همچنین رای شورای آموزشی دانشگاه اردکان می‌باشد. دانشجویانی که بیش از ۶۸ واحد درسی را گذرانده‌اند (با محاسبه فقط ۱۰ واحد از دروس عمومی) لازم است در زمان تحویل نامه‌ی انصراف خود از تحصیل، تمایل خود را برای اخذ مدرک در مقطع پایین‌تر (کاردانی) مکتوب نموده که پس از قطعی شدن انصراف وی، دروس دانشجو بررسی شده و در صورت امکان، به وی مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم) داده می‌شود. برای دانشجویان ورودی ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲، گذراندن ۶۸ واحد درسی (اخذ نمره ۱۰ و بالاتر و بدون توجه به نوع درس) و داشتن میانگین کل بالاتر از ۱۲، ملاک صدور مدرک کاردانی خواهد بود.
 

بازیافت رمز ورود سامانه گلستان

 
اگرچه فرایند بازیابی نام کاربری و رمز ورود به سیستم آموزشی گلستان به آدرس golestan.ardakan.ac.ir که از طریق ارسال پیامک در حال پی‌گیری است ولی در حال حاضر کاربران سیستم آموزشی گلستان برای بازیابی نام کاربری و رمز ورود خود به سیستم گلستان لازم است تا به کارشناس اداره آموزش دانشکده خود مراجعه نموده و در مقابل ارائه کارت دانشجویی و یا مستندات هویتی خود درخواست بازیابی نام کاربری و رمز ورود خود به سیستم گلستان را نمایند.
 

مرجع سوالات آموزشی

 
استاد راهنما/مشاور هر ورودی در هر رشته مسئول راهنمایی دانشجویان در خصوص مسائل آموزشی و کارشناس اداره آموزش دانشکده محل تحصیل دانشجو مسئول پاسخگویی به دانشجو در خصوص سوالات و درخواست‌های آموزشی بوده که حداکثر تلاش خود را برای انجام درخواست دانشجویان به انجام خواهد رساند. 
توجه: توصیه می‌شود دانشجویان گرامی قبل از مراجعه به ادارت آموزش دانشکده‌ها، بخش پرسش‌ و پاسخهای متداول آموزشی موجود در زیر صفحه آموزشی و پژوهشی در وب سایت دانشگاه اردکان را مطالعه نموده تا در وقت خود صرفه‌جویی نمایند.
 

تاریخ فارغ‌التحصیلی دانشجو

 
تاریخ فراغت از تحصیل دانشجو، روزی است که آخرین نمره‌ی قطعی درس دانشجو توسط استاد درس قفل می‌شود. توجه: دانشجو پس از قفل شدن تمامی نمرات دروس خود لازم است با هماهنگی کارشناس اداره آموزش دانشکده خود، به اداره امور دانشجوئی مراجعه نموده و فرایند تسویه حساب خود با دانشگاه را شروع نماید. هر دانشجو موظف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ فارغ‌التحصیلی اقدام به تکمیل تسویه حساب خود نماید در غیر اینصورت مشمول جریمه نقدی خواهد شد.
 

تعداد واحد انتخابی در هر ترم

 
دانشجوی کارشناسی در هر نیمسال تحصیلی لازم است حداقل ۱۲ و حداکثر ۲۰ واحد درسی انتخاب کند و حداکثر واحد مجاز انتخابی در دوره تابستانی ۶ واحد درسی است. در صورت اخذ واحد کمتر از ۱۲ واحد، تمامی واحدهای دانشجو حذف می‌شود و آن نیمسال برای وی مرخصی تحصیلی اجباری با احتساب در سنوات تحصیلی (حذف ترم) ثبت می‌گردد.
تبصره ۱: اگر میانگین نمرات دانشجویی در یک نیمسال حداقل ۱۷ باشد، در نیمسال تحصیلی بعد می‌تواند حداکثر تا ۲۴ واحد درسی را اخذ نماید (البته به شرطی که در نیمسال قبل از حداقل ۱۲ واحد درسی نمره داشته باشد). 
تبصره ۲: در آخرین نیمسال تحصیلی دانشجو صرف‌نظر از معدل کل (کمتر از ۱۰ نباشد) و مشروطی قبلی، می‌تواند تا ۲۴ واحد اخذ نماید به شرط آنکه با اخذ واحدهای نیمسال پایانی خود، تمامی واحدهای مورد نیاز برای فارغ‌التحصیلی را اخذ نموده باشد. در صورت باقی ماندن درس کارآموزی و یا دروس معرفی به استاد که در دوره تابستان و یا نیمسال بعد اخذ می‌شود دانشجو حق استفاده از امتیاز تبصره حاضر را نخواهد داشت.
تبصره ۳: درصورتی‌که معدل کل دانشجو زیر ۱۰ باشد ولی از نظر سایر ضوابط آموزشی منعی برای ادامه تحصیل وی وجود نداشته باشد در ترم آخر حداکثر ۲۰ واحد درسی می‌تواند اخذ نماید.
 

تغییر رشته یا گرایش

 
دانشجویان کارشناسی می‌توانند از نیمسال دوم تحصیل خود (اردیبهشت ماه) درخواست تغییر رشته و یا گرایش بدهند. برای تقاضای تغییر رشته، دریافت کارنامه‌ی محرمانه‌ی سازمان سنجش لازم است. شرایط تغییر رشته و یا گرایش: وجود رشته و یا گرایش مورد تقاضای دانشجو در موسسه و کم‌تر نبودن نمره‌ی اکتسابی دانشجو در آزمون سراسری از نمره‌ی کشوری آن رشته و یا گرایش در موسسه در سال پذیرش دانشجو که با مراجعه‌ی کارشناسان اداره‌ی آموزش به کارنامه‌ی محرمانه دانشجو در آزمون سراسری به انجام می‌رسد. داشتن زمان تحصیلی کافی برای فراغت از تحصیل در رشته‌ی جدید در سقف مدت مجاز تحصیل و موافقت گروه آموزشی کنونی دانشجو و گروه آموزشی که دانشجو به آن تغییر رشته می‌دهد از اصلی‌ترین شرایط تغییر رشته دانشجو است. هر دانشجو در طول تحصیل خود فقط یک بار می‌تواند تغیر رشته دهد. دروسی که دانشجو در رشته یا گرایش قبلی گذرانده است، در گروه یا رشته جدید معادلسازی می شود و در صورت اشتراک محتوایی (بیش از ۷۰ درصد مطابقت با سرفصل) با دروس رشته یا گرایش جدید، مورد پذیرش قرار می‌گیرد (برای دانشجویان ورودیهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تنها دروسی که دانشجو در رشته و یا گرایش قبلی با نمره ۱۲ و بالاتر گذرانده است در رشته یا گرایش جدید مورد بررسی قرار می گیرد و برای دانشجویان ورودی ۱۳۹۳ و پس از آن تصمیم گیری برای پذیرفتن نمرات بین ۱۰ و ۱۲ به تشخیص گروه جدید است). تنها دروس پذیرفته شده از دانشجو در کارنامه‌ی دانشجو ثبت می‌شود و اگر معدل دروس پذیرفته نشده دانشجو (دروس پذیرش نشده در رشته جدید به دلیل عدم اشتراک سرفصل و همچنین دروس دارای نمره کمتر از ۱۲) کمتر از ۱۲ باشد (البته برای حداقل ۱۲ واحد درسی) جمعا یک نیمسال مشروطی برای دانشجو در رشته جدید ثبت می‌شود. اگر لازم باشد تا دانشجو به رشته و یا گرایشی در دانشگاهی دیگر تغییر رشته دهد، آن را انتقال توأم با تغییر رشته می‌نامند و لازم است تا دانشجو ضمن داشتن شرایط فوق برای رشته‌ی مذکور در دانشگاه هدف، شرایط انتقال را نیز مطابق آیین‌نامه مهمانی و انتقال دانشجویان دارا باشد.
 

هزینه خدمات مازاد

​​​​​​​
به منظور ترغیب دانشجویان دانشگاه اردکان در خصوص انجام به موقع فرایندهای آموزشی که تضمین کننده خدمات‌رسانی آموزشی دقیق و به موقع برای انجام هر چه روان‌تر امور آموزشی مربوط به تحصیل این عزیزان می‌باشد و همچنین ارائه خدمات مازاد به دانشجویان و دانش آموختگان، هزینه هایی در نظر گرفته شده است که از دانشجویان اخذ می‌گردد. به عنوان مثال دانشجو موظف است تا درخواست مرخصی تحصیلی خود را قبل از شروع نیمسال در سامانه آموزشی گلستان ثبت نموده تا مورد موافقت قرار گیرد. درصورتی‌که به هر دلیل این امر به زمانی پس از شروع نیمسال موکول شود، دانشجو پس از پرداخت مبلغی مشخص امکان برخورداری از مرخصی تحصیلی را البته در چارچوب قوانین و مقررات آموزشی خواهد یافت. عدم انجام ثبت‌نام (انتخاب واحد) در زمان مقرر ودرخواست مدارک المثنی و ... از دیگر مواردی است که برای انجام آنها که نیاز به انجام امور، توسط پرسنل ادارت آموزش در زمانی بیش از زمان عادی خدمات رسانی آموزشی می‌باشد از دانشجو اخذ می‌گردد.
 
 
جدول هزینه‌های مربوط به ارائه خدمات مازاد به دانشجویان و همچنین اموری که برای افراد خارج از دانشگاه صورت می‌گیرد (مطابق مصوبه دستور هیجدهم از بیست و دومین نشست عادی هیات امنای دانشگاه)