مصاحبه با رئیس گروه فناوری اطلاعات در خصوص پورتال دانشگاه و نقش حوزه IT در آموزشهای الکترونیکی
به بهانه بهرهبرداری از پورتال جدید دانشگاه و نقش حوزه IT در آموزشهای الکترونیکی در دوران کرونا، گفتگوی صمیمانهای با خانم دکتر راضیه شیخپور انجام شد.
چندماهی از انتخاب رئیس گروه امور فناوری اطلاعات و خدمات رایانهای دانشگاه میگذرد. بهرهبرداری از پورتال جدید دانشگاه، و نقش حوزه IT در آموزشهای الکترونیکی در دوران کرونا بهانهای شد تا به گفتگو با سرکار خانم دکتر راضیه شیخپور بپردازیم و جزئیات بیشتری در این خصوص به دست آوریم. مشروح این مصاحبه مفصل را در ادامه بخوانید:
سلام. لطفاً ابتدا مختصری در مورد ضرورت راهاندازی پورتال جدید دانشگاه صحبت نمایید.
با سلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام دهه آخر ماه صفر، امروزه با توجه به وجود حجم عظیم دادهها و کاربران و ضرورت انجام فعالیتهای آنلاین در دانشگاهها، وجود پورتالی قدرتمند که امکانات مورد نیاز کاربران را فراهم سازد، امری ضروری و غیرقابل اجتناب است. پورتال دانشگاهها دروازه ورودی مجازی مخاطبین به این مراکز است که باید بتواند پاسخگوی نیازهای طیف وسیع مخاطبین دانشگاه باشد. در واقع، وجود پورتالی جامع و کاربردی که ظاهری زیبا، جذاب و کاربرپسند داشته باشد، میتواند نیاز دانشجویان، اساتید و کارمندان را در حوزههای مختلف برآورده سازد و بیانگر کامل فعالیتهای دانشگاه برای دیگر مخاطبین باشد.
لطفاً ویژگیهای پورتال جدید دانشگاه را معرفی نمایید.
پورتال جدید دانشگاه اردکان به صورت جامع و استاندارد راهاندازی شده است که شامل نرمافزاهای مدیریت پورتال، مدیریت زیرپورتالها، موتور فرمساز الکترونیک، مدیریت یکپارچهساز و سامانه اساتید است. پورتال جدید با توجه به ساختار سازمانی دانشگاه اردکان طراحی شده است تا بتواند پاسخگوی نیازهای مخاطبین یک پورتال دانشگاهی باشد و افراد بتوانند به راحتی به بخش مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. در این پورتال علاوه بر سایت اصلی به زبانهای فارسی و انگلیسی، برای واحدهای مختلف دانشگاه زیرسایتهای مجزا با مدیریت مستقل راهاندازی شده است تا واحدها بتوانند مطالب، اخبار و اطلاعیههای مربوط به حوزه خود را در زیرسایت مربوطه قرار دهند.
چگونه میتوان به زیرسایتهای مختلف دانشگاه دسترسی داشت؟
در سایت اصلی دانشگاه با استفاده از منوها به زیرسایتهای ریاست دانشگاه، معاونتها، دانشکدهها و سامانه اساتید دسترسی وجود دارد و در زیرسایت ریاست و معاونتها مطابق با نمودار سازمانی دانشگاه موجود در منوی درباره ما، دسترسی به زیرسایتهای حوزههای ریاست و معاونتها وجود دارد.
لطفاً در مورد مدیریت زیرسایتها و چگونگی بارگذاری اطلاعات در زیرسایتها بیشتر توضیح دهید.
قبل از رونمایی پورتال جدید، تمام اطلاعات از مدیران واحدهای مختلف و روسای دانشکدهها دریافت و توسط گروه فناوری اطلاعات دانشگاه در زیرسایتهای مختلف بارگذاری گردید. در ادامه قصد داریم مدیریت زیرسایتهای مختلف را با دسترسی محدود به واحدها واگذار نماییم تا بتوانند در این مرحله تنها اخبار، اطلاعیهها و رویدادهای مورد نظر را در زیرسایت مربوطه بارگذاری نمایند. انشالله به زودی جلساتی برای آموزش مدیران زیرسایتها جهت بارگذاری اخبار و اطلاعیهها برگزار خواهیم کرد.
از ویژگیهای پورتال به مدیریت یکپارچهساز اشاره فرمودید، مدیریت یکپارچهساز چه کاری انجام میدهد؟
با استفاده از مدیریت یکپارچهساز، پورتال دانشگاه امکان ارتباط و یکپارچگی با سایر سامانههای دانشگاه نظیر سامانه گلستان، سامانه اتوماسیون اداری و ... را دارد که باعث میشود پورتال حاضر با اتصال به سامانههای مختلف و واکشی اطلاعات و نمایش آنها، به یک پورتال خدمات محور تبدیل شود. در حال حاضر قابلیت اتصال پورتال به سامانه گلستان برقرار شده است و گزارشهای زیر از سامانه گلستان بر روی پورتال نمایش داده میشوند.
اطلاعات رشتههای تحصیلی دانشگاه، دروس ارائهشده در ترم، برنامه امتحانات، برنامه هفتگی اساتید، اسامی دانشجویان و دانشآموختگان
و در مورد فرمساز الکترونیک هم اگر ممکن است توضیحات بیشتری ارائه کنید.
رسیدن به یک دانشگاه الکترونیک زمانی میسر میشود که کاربران بدون حضور در دانشگاه بتوانند دادههای خود را از طریق پورتال به داخل دانشگاه ارسال نمایند و در هر مرحله پیگیریهای خود را انجام دهند. فرمساز الکترونیک، این امکان را فراهم کرده است تا بتوانیم انواع فرمهای الکترونیکی مورد نیاز کاربران را طراحی نموده و بر روی پورتال قرار دهیم.
همزمان با رونمایی از پورتال جدید دانشگاه، سامانه اساتید نیز رونمایی شد. لطفا مختصری در مورد سامانه اساتید و ویژگیهای آن توضیح دهید.
یکی از دغدغههای اساسی شورای راهبری پورتال جدید دانشگاه، راهاندازی سامانه اساتید برای نمایش اطلاعات اعضای هیأت علمی دانشگاه بر روی پورتال بود. در اکثر دانشگاهها، اطلاعات موجود در صفحه شخصی اعضای هیأت علمی توسط اساتید وارد میگردد که در بسیاری از مواقع، این اطلاعات بهروز نیستند. پس از برگزاری جلسات مختلف توسط شورای راهبری پورتال، تصمیم گرفته شد که سامانه اساتید به گونهای طراحی شود تا کمترین بهروزرسانی توسط اساتید انجام شود و اطلاعات مختلف به صورت خودکار از سامانه گلستان بر روی صفحه شخصی اساتید قرار گیرد. برای این منظور، در سامانه اساتید دو دسته ماژول طراحی شده است. دسته اول، ماژولهایی هستند که اطلاعات آنها به صورت خودکار از سامانه گلستان بر روی صفحه شخصی اساتید قرار میگیرد و نیاز به بهروزرسانی آنها توسط استاد نمیباشد. دسته دوم، ماژولهایی هستند که اطلاعات آنها توسط اساتید وارد میشود.
برای اطلاع بیشتر اساتید توضیح دهید اطلاعات کدام یک از ماژولها از سامانه گلستان بر روی صفحه شخصی اساتید قرار میگیرد؟
با اتصال پورتال به سامانه گلستان، اطلاعات ماژولهای مقالات ژورنالی، پایاننامهها، جوائز و افتخارات، اختراعات، طرحهای پژوهشی، برنامه هفتگی، مقالات کنفرانسی، کتابها و عضویت در مجامع علمی به صورت خودکار بر روی صفحه شخصی اساتید قرار میگیرد.
سوالی که شاید برای خیلی از اساتید پیش بیاید این است که چگونه اطلاعات ماژولهای دسته دوم را وارد نمایند تا در صفحه شخصیشان نمایش داده شود؟
در پورتال جدید، حسابهای کاربری تمام اعضای هیأت علمی برای دسترسی به صفحه شخصی ایجاد شده است. هر استاد با وارد شدن به پنل مدیریتی خود میتواند اطلاعات مربوط به ماژولهای در نظر گرفته شده را وارد کند. انشاالله به زودی جلساتی آموزشی جهت راهنمایی اساتید برای وارد شدن به پنل مدیریتی و کار با ماژولهای موجود برای ورود اطلاعات برگزار خواهد شد.
کمی به فعالیتهای دیگر حوزه IT بپردازیم. آمادگی دانشگاه برای آموزشی مجازی در ترم جاری چگونه است؟
خوشبختانه با توجه به تجربه و زیرساختهای مناسب فراهم شده برای آموزش مجازی از ترم پیش، در ترم جاری آمادگی بیشتری برای برگزاری کلاسهای مجازی وجود دارد و در سه هفته برگزاری کلاسها مشکلات بسیار کمتری نسبت به ترم گذشته وجود داشته است. انشالله همانند ترم پیش بتوانیم به نحو احسن برگزاری کلاسهای مجازی و پشتیبانی از آن را انجام دهیم.
طبق برنامهریزیهای صورت گرفته در ترم جدید، تمام کلاسها مطابق برنامه موجود در سامانه گلستان از شنبه تا چهارشنبه در پنج زمان ۱۰-۸، ۱۲-۱۰، ۱۵-۱۳، ۱۷-۱۵ و ۱۹-۱۷ از طریق سامانه آموزش مجازی دانشگاه در حال برگزاری هستند.
در حال حاضر برای برگزاری کلاسها و آزمونها، دو سامانه مجزای آموزش و آزمون مجازی وجود دارد که به دلیل اهمیت و حساسیتهای موجود بر روی امتحانات و با توجه به زیرساختهای سختافزاری مناسب موجود در دانشگاه، همه سرورهای سامانه آزمون مجازی در داخل دانشگاه قرار دارند.
برای سال تحصیلی جدید، آیا فعالیتی در خصوص رایگان شدن اینترنت سامانه آموزش مجازی دانشگاه انجام شده است؟
در خصوص ترافیک رایگان و نیمبهای سامانههای دانشگاه، دو درخواست مجزا به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده است. در رابطه با ترافیک رایگان برای آموزش مجازی، آدرس تمام سرورهای سامانههای آموزش و آزمون مجازی و سرورهای برگزاری کلاسهای آنلاین به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارسال شده است.
با توجه به مذاکرات انجام شده توسط وزارت عتف و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بهرهمندی از تعرفه ترجیحی نیمبها برای سایر سامانههای دانشگاه، ثبت اطلاعات دانشگاه در سامانه درخواست خدمات سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده است و آدرس سایر سامانههای دانشگاه به این سازمان ارسال گردیده است.
آیا اقدامی برای افزایش پهنای باند اینترنت دانشگاه در سال تحصیلی جدید صورت گرفته است؟
سال قبل مذاکراتی در خصوص افزایش پهنای باند دانشگاه صورت گرفته بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه، به دلیل صرفهجویی در هزینهها تصمیم گرفته شد که این کار در شروع سال تحصیلی جدید پیگیری و دنبال شود. حدود دو ماه پپش مجدداً مذاکراتی با شرکت مورد نظر انجام شد و پس از بررسی پهنای باند مصرفی سامانه آموزش مجازی برای برگزاری کلاسهای اعضای هیأت علمی در دانشگاه (که حدود ۳ درصد پهنای باند موجود را اشغال نموه است) به این نتیجه رسیدیم که با مدیریت پهنای باند فعلی نیازی به افزایش پهنای باند نیست و انشاالله بعد از حضور دانشجویان در دانشگاه این کار را دنبال خواهیم کرد.
لطفاً در مورد اقدامات انجام شده برای رفع مشکل شبکه وایرلس دانشکدهها توضیح دهید.
در حال حاضر دانشکدههای علوم انسانی و اجتماعی و پیرادامپزشکی زیرساخت و تجهیزات شبکه وایرلس را ندارند و تجهیزات دانشکده فنی و مهندسی نیز باید تعویض گردند. برآورد اولیهای از قیمت و میزان تجهیزات مورد نیاز برای هر دانشکده انجام شده است و کار آمادهسازی زیرساخت شبکه وایرلس و دوربینهای مداربسته دانشگاه به صورت همزمان شروع شده است.
به عنوان سخن آخر، اگر نکتهای مدنظر دارید بفرمایید.
در پایان لازم میدانم که از اقدامات انجام شده قبلی در حوزه فناوری اطلاعات و حمایتهای مسئولین دانشگاه تشکر نمایم. انشالله همانند گذشته با حمایت مسئولین محترم دانشگاه، واحد فناوری اطلاعات خدماترسانی به دانشجویان و کارکنان را به نحو احسن انجام دهد. در پایان از شما که امکان این مصاحبه را فراهم آوردید نیز کمال تشکر را دارم.
تاریخ:
11 Oct 2020
تعداد بازدید:
778