شهید مطهری و هفته معلم در گفتگو با استاد معارف اسلامی دانشگاه اردکان
تاریخ : شنبه 18 اردیبهشت 1395 ساعت 13:35 | تعداد بازدید : 1327
از دوازدهم تا بیستم اردیبهشت ماه به مناسبت سالروز شهادت استوانه دین و دانش، استاد مطهری هفته بزرگداشت مقام معلم نام گرفته است. این شهید گرانقدر با تکیه بر قدرت علمی، عقیدتی و فلسفی، هرگونه شبهه و سؤال در حوزه دین را پاسخ می داد و با شمشیر قلم و بیان و با منطق و استدلال، با التقاط و انحرافات، شجاعانه مبارزه کرد.این اندیشمند گرانقدر پس از عمری تلاش و مجاهدت در مبارزه با ظلم و جهل، سال 1358 در تاريکي شب در حالي که از يکي از جلسات فکري سياسي بيرون آمده بود با شلیک گلوله گروه جنايتکار فرقان به شهادت مي رسد و امام و امت اسلام در حالي که اميدها به آن بزرگمرد بسته بودند در ماتمي عظيم فرو مي روند.
به همین مناسبت مصاحبه ای را با دکتر«احسان کردی اردکانی» یکی از اساتید معارف اسلامی دانشگاه اردکان و از دانش آموختگان مدرسه عالی شهید مطهری ترتیب دادیم. آنچه که در ادامه می خوانید خلاصه گفتگوی ما با ایشان می باشد.
گفتگو: روابط عمومی دانشگاه اردکان
*جنابعالی ویژگی های بارز شخصیتی و علمی شهید مطهری را در چه مواردی می دانید؟
بسم الله الرحمن الرحیم. شخصیت علمی استاد مطهری دارای ابعاد گوناگونی است که به برخی از آنها به اختصار اشاره می شود: 1-بیان ساده و روان و در عین حال پر محتوا: فلاسفه غالباً معانی عمیق را به زبان فنی و گاه دشوار بیان می کنند و شاید سخت ترین کار برای فیلسوف این باشد که معانی عمیق و پیچیده فلسفی را با زبانی ساده بیان کند. استاد مطهری این توانایی را داشت که مطالب عرشی را در قالب مفاهیم ساده بیان کند تا عامه مردم هم بهره ای از آن حقایق ببرند. پاورقی های ایشان بر کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی شاهدی است بر مدعای ما. 2-توجه به مقتضیات زمان: به حق می توان گفت ایشان عالمی است زمان شناس. کتب ایشان غالباً در مورد موضوعاتی است که دغدغه فکری جوانان آن دوران بوده است. مسئله حجاب، حماسه حسینی، نظام حقوق زن در اسلام، خدمات متقابل ایران و اسلام، نقدی بر مارکسیسم و... همه در پاسخ به شبهاتی است که در آن دوران رواج داشته است. 3- آزاد اندیشی: ایشان با اینکه در کسوت لباس مقدس روحانیت بود ولی در عین حال حریّت در تفکر را در آثارش مشاهده می کنیم. او نمی خواهد به هر قیمتی عقیده خود را به کرسی بنشاند؛ بلکه با زبان استدلال و منطق وارد بحث می شود و در مباحث فکری اهل تعارف با کسی نیست. گاه دیده می شود که نظراتی مخالف با نظرات فلاسفه بزرگی چون ابن سینا، ملاصدرا و حتی استاد خود علامه طباطبایی، بیان می کند. 4- جامعیت: انصافاً ایشان عالمی است ذو فنون. مسائل گوناگون فلسفی، کلامی، تفسیری، اخلاقی، فقهی، اجتماعی، سیاسی و... را مورد بحث قرار داده است. ولی این جامعیت سبب سطحی نگری نسبت به مباحث نشده است. با اینکه ایشان موضوعات گسترده ای را کار کرده است ولی وارد هر بحثی که شده، به گونه ای عمیق و فنی بدان پرداخته است. 5-مردمی بودن و پرهیز از گوشه نشینی: ایشان ترجیح داد مباحث خود را بیشتر به صورت سخنرانی مطرح کند. واضح است که در سخنرانی ارتباط متقابل و تاثیر بر مخاطب بهتر شکل می گیرد و شاید سرّ تاثیر ایشان در توده مردم همین ویژگی مردمی بودن او باشد. او می توانست در قم بماند و در کتابخانه ای بنشیند و کار علمی خود را انجام دهد ولی هرگز چنین کاری را انجام نداد. ابعاد دیگری را هم می توان نام برد که به همین اندازه بسنده می کنیم.
*فکر می کنید تا چه میزان شهید مطهری به نسل جوان و دانشجویان معرفی شده است و چه راهکارهایی را برای معرفی بهتر این شهید بزرگوار پیشنهاد می کنید؟
کارهای خوبی در این زمینه شکل گرفته است. انتشار کتب ایشان به صورت مجموعه آثار توسط انتشارات صدرا، نرم افزار مجموعه آثار ایشان، جشنواره حکمت مطهر، سیر مطالعاتی کتب ایشان در برخی مراکز از جمله این کارهاست. پایان نامه های خوبی هم در مورد افکار شهید مطهری نوشته شده است. به نظرم رسانه های جمعی بخصوص صدا و سیما با پخش برنامه های جذاب می توانند نسل جوان را به سمت اندیشه های استاد مطهری سوق دهند. در دانشگاه ها نیز اساتید بخصوص اساتید معارف می توانند دانشجویان را از طرق مختلف تشویق کنند تا آثار شهید مطهری را مطالعه کنند. مثلا بحث بر سر مسائلی مانند حقوق زن، رابطه ایران و اسلام، عدل الهی، عاشورا، آزادی و... در کلاس با تاکید بر آراء شهید مطهری. اگر مباحث به صورت مناظره ای باشد دانشجویان نیز مشتاق مباحث می شوند و علاوه بر آن قدرت نقد در آنان تقویت می شود.
*از ویژگی های یک معلم الگو برایمان بگوئید؟
این سوال را باید کسی پاسخ دهد که خود معلمی الگوست و من چنین نیستم. به قول فلاسفه فاقد شی نمی تواند معطی شی باشد. حقیقت آن است که حق تعالی خود بهترین معلم بشریت را برای ما معرفی کرده است: لَقَدْ كانَ لَكُمْ في‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَة. مرحوم علامه طباطبایی کتابی دارد با عنوان سنن النبی که به فارسی نیز ترجمه شده است. خواندن این کتاب ما را با ویژگی های بزرگترین معلم بشریت آشنا می کند. شاید بتوان گفت از ویژگی های معلم نمونه یکی این است که بداند وظیفه معلم صرفاً انتقال دانش نیست بلکه باید اندیشیدن را در متعلم نهادینه کند. معلم باید نسلی را تربیت کند که دارای فکر باشند نه اینکه تنها یکسری معلوماتی را حفظ کرده باشند. و دیگر خود را ندیدن است. این منیّت ها و خودبینی ها نفس را ظلمانی می کند و اگر نفس ظلمانی شد اگر بهترین سخن را نیز بگویی تاثیر خود را بر متعلم نمی گذارد. به قول سعدی خفته را خفته کی کند بیدار؟ اگر می بینیم که سخنانمان در دانشجویان تأثیر ندارد ابتدا باید به خود رجوع کنیم و مشکل را در خود بیابیم نه دیگری.
*جنابعالی که خود از دانش آموختگان مدرسه عالی شهید مطهری هستید اگر خاطره جالبی از دوران تحصیلتان دراین مؤسسه که مزین به نام شهید مطهری است دارید بفرمائید.
مدرسه سپهسالار که بعد از شهادت استاد مطهری مزین به نام ایشان شد یکی از مهمترین مراکز علمی دوره قاجاریه به بعد است و حکمای بزرگی در آنجا تدریس کرده اند مانند آقا علی مدرس، میرزا هاشم اشکوری، ميرزا ابوالحسن شعراني، ميرزا احمد آشتياني، سید محمدکاظم عصار، مهدی حایری یزدی و... برای بنده افتخاری بود که در آنجا نزد اساتید بزرگی چون دکتر دینانی و محقق داماد تلمذ کنم و علاوه بر آن چند ترم نیز در همانجا تدریس داشته باشم. برای من خاطره خوبی بود که در یک محیطی هم دانشجو باشم و هم مدرس. فضای معنوی مدرسه عالی بخصوص شخصیت معنوی آیت الله امامی کاشانی و جو صمیمی که بین دانشجویان و اساتید برقرار بود از بهترین خاطرات دوران تحصیلی بنده در آنجاست.
 
 

آدرس : اردکان - بلوار آیت الله خاتمی(ره) - دانشگاه اردکان - کدپستی : 95491-89518 فکس:32248384-035