مصاحبه با معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان به مناسبت هفته پژوهش
تاریخ : سه شنبه 24 آذر 1394 ساعت 11:19 | تعداد بازدید : 1175
از 22 تا 27 آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری گردیده است.به همین مناسبت با آقای دکتر احمد فتاحی معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه اردکان گفت و گویی را انجام دادیم.متن کامل این گفتگو را در این صفحه دنبال کنید:
1 -به نظر شما برگزاری هفته پژوهش و فناوری چه تأثیری در تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و تبدیل علم به ثروت دارد؟
 ارائه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، شرکتهای دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و حضور فعال صاحبان صنایع در نمایشگاه پژوهش و فناوری که در هفته پژوهش برگزار می شود می تواند باعث آشنایی هر چه بیشتر ذینفعان، فناوران و نخبگان شده و این امر به توسعه صنایع با کاربرد فناوری های جدید، ارائه محصولات با کیفیت بالاتر و بومی سازی برخی محصولات کمک  کند. همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی و سخنرانی های علمی در هفته پژوهش می تواند موجب علاقه مندی عموم مردم بخصوص پژوهشگران و مخترعین و ایجاد انگیزه جهت تبدیل ایده های آنها به فناوری و تبدیل فناوری به محصول و تولید ثروت برای کشور گردد.
2- ارتباط صنعت و دانشگاه در دانشگاه شما چگونه است؟
مرکز ارتباط با صنعت دانشگاه اردکان در سال جاری فعالیت خود را آغاز نموده است و برخی از مهمترین فعالیت های این مرکز عبارتند از :
  • ایجاد ارتباط بین دانشجویان و مراكز صنعتی به منظور شرکت در دوره های کارآموزی، طرح خدمت سربازی و اشتغال پس از تحصیل در صنعت
  • هماهنگی جهت بازدیدهای علمی دانشجویان از صنایع
  • تشكیل بانك اطلاعاتی از نیازهای مراکز صنعتی
  • هدفمند و جهت دار نمودن پژوهش های كاربردی دانشگاه با نیاز های صنعتی كشور
  • بالا بردن روحیه و انگیزه اعضاء هیات علمی جهت ایجاد ارتباط با مراكز صنعتی كشور و جذب پروژه
  • اطلاع رسانی مستمر و بموقع فراخوان های پژوهشی سازمانها و واحدهای صنعتی مبنی بر حمایت از پایان نامه های كارشناسی ارشد، رساله های دكتری و طرحهای تحقیقاتی .
3-پیشنهادهای جنابعالی در خصوص برپایی هرچه بهتر مراسم هفته پژوهش و فناوری چیست؟
تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه در حوزه های دانشجویی و اساتید-افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری شامل نرم افزار، کتاب،اختراعات و ایده ها-برگزاری سمینارهای علمی در دانشکده ها-راه اندازی مراکز رشد و فناوری-تعامل با رسانه های استانی جهت فرهنگ سازی بیشتر پژوهشی-هم اندیشی مراکز پژوهشی و آموزشی و تبادل نظر در خصوص دستاوردهای پژوهشی یکدیگر
4-میزان هماهنگی و همکاری دستگاه های اجرایی استان با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و فناوری استان در چه حدی است؟
البته دیدگاه دانشگاهیان بایستی به گونه ای باشد که همه هفته ها هفته پژوهش است گرچه در این هفته سعی می شود توجه پژوهشگران و آحاد مردم به سمت پژوهش جلب شود. انتظار می رود با تشکیل ستادهای استانی در هرچه پربارتر برگزار شدن این مراسم گامی مثبت برداشته شود. قطعا برای نیل به این هدف حمایت های استانداران ،فرمانداران و همراهی دانشگاه های استان را می طلبد که خوشبختانه همواره در استان یزد مراکز آموزش عالی و ارگانهای وابسته تعامل لازم را با یکدیگر داشته اند.
در خصوص دانشگاه اردکان نیز باید گفت که با توجه به نوپابودن این دانشگاه، با راه اندازی مدیریت ارتباط با صنعت امید می رود کارهای دستگاه های اجرایی را با این دانشگاه به نحو بهتری انجام داد. مثلا حوزه هایی نظیر آلودگی و آلایندگی شرکت ها، آب و خاک مناطق مختلف واقتصادی بودن طرح های کشاورزی و دامپزشکی.
5-به نظر شما تخصیص بودجه پژوهش در سطح کشور چگونه باید انجام شود؟
به نظر اینجانب مراتب زیر می تواند در اولویت تخصیص بودجه پژوهشی در کشور مدنظر قرار دارد:
تقویت پارک های علم و فناوری و مراکز رشد و شرکت های دانش بنیان در سطح کشور- حمایت از طرح هایی که بر اساس نیازمندی صنایع طراحی می گردد و موجبات تجاری سازی طرح ها را فراهم می کند  -حمایت از پژوهشگران در حوزه تحصیلات تکمیلی دانشجویی و اساتید.تخصیص بودجه بر اساس آمایش سرزمین و ویژگی های خاص هر منطقه.
6 - بهترین دستاورد موسسه شما در حوزه ارتباط با صنعت چه بوده است؟
با توجه به اینکه زمان زیادی از شروع فعالیت مرکز ارتباط با صنعت در دانشگاه اردکان نمی گذرد چندین طرح با صنعت در حال اجرا است . بازدید اعضای هیات علمی و دانشجویان از برخی صنایع مهم مانند مجتمع فولاد مبارکه اصفهان، صنایع گندله سازی و صنایع شیشه اردکان انجام گرفته و اطلاع رسانی در مورد اولویت های پژوهشی صنایع استان یزد صورت گرفته است.
7- در راستای تحقق دانشگاه های نسل سوم یا دانشگاه کارآفرین چه ایده های عملی دارید؟
پیشنهادهای زیادی برای ترویج و توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی وجود دارد. در اینجا به چند مورد اشاره می شود:
  • برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد مرکز رشد در دانشگاه ها    
  • برگزاری نمایشگاه های دائمی و دوره ای محصولات و خدمات کارآفرینی دانشجویی در دانشگاه ها    
  • بورسیه نیروی کار دانشجویی در بنگاه های کسب و کار مناسب با رشته های تحصیلی مربوطه
  • برگزاری سلسله نشست های علمی– کاربردی دانشجویی جهت آشنایی با سیره عملی کارآفرینان ایرانی با حضور کارآفرینان برترکشور و اساتید و صاحب نظران حوزه کارآفرینی
  • تشکیل شرکت های تعاونی دانش بنیان برای دانشجویان فارغ التحصیل و ارائه حمایت های لازم از این شرکت ها
  • برگزاری دوره های کارآفرینی و سمینارهای آشنایی با شاخص ها و الگوهای دانشگاه کارآفرین
  • ایجاد بانک ایده، پرورش و هدایت ایده و برنامه ریزی برای کمک به عملیاتی شدن ایده های کارآفرینی دانشجویی
  • ساماندهی کسب و کارهای پاره وقت برای دانشجویان از طریق تعامل و همکاری دانشگاه با واحدهای کسب و کار مرتبط
8-دیدگاه خود را درباره سند آمایش آموزش عالی اعلام فرمایید.آیا این سند توسعه توانسته پتانسیل های بالقوه و بالفعل موسسه شما را تحقق بخشد؟
این سند در کنترل رشد کمی آموزش عالی که ارتباط معنی داری با اشتغال و تحصیل دارد کمک کننده است.همچنین موجبات ایجاد فضای رقابتی سالم در بین دانشگاه ها در راستای رشد و اعتلای مراکز علمی کشور می شود در حقیقت در این سند کیفی سازی مراکز آموزش عالی به جد مورد تأکید است.دانشگاه اردکان هم در راستای اهداف این سند گام های مؤثری برداشته است از آن جمله ایجاد رشته هایی که مرتبط با صنایع بومی استان می باشد. همچنین تربیت دانشجو در رشته هایی که نیاز شهروندان را مرتفع می سازد.

آدرس : اردکان - بلوار آیت الله خاتمی(ره) - دانشگاه اردکان - کدپستی : 95491-89518 فکس:32248384-035